This Month's Vinyl Pick
毎月手に入れたVinylの中から気ままにReviewを紹介
Not to be confused with Etta James, this is Etta Jones and her 1960 release Don’t Go to Strangers, a masterpiece that has earned its place in the history of jazz vocal albums. Released on Prestige Records, the album brought her into the spotlight, with the title track becoming a hit on the R&B charts and eventually her signature song.
Etta's voice is not flashy but warm, natural, and full of emotional nuance, with phrasing that gently draws in the listener. The backing musicians are equally superb—Richard Wyands on piano, Frank Wess on flute and tenor saxophone, and Roy Haynes on drums—each contributing sensitive, understated performances that support and enhance the vocal delivery.
The album was recorded by the legendary Rudy Van Gelder, whose engineering provides a clear, soft, and intimate sound. The romanticism that flows throughout the entire record resonates deeply with listeners, making it a timeless classic in the jazz vocal canon.
Etta Jamesではなく、こちらはEtta Jonesの1960年発表のアルバム『Don’t Go to Strangers』は、ジャズ・ヴォーカル史に残る傑作として知られています。Prestigeからの本作で彼女は一躍脚光を浴び、同名タイトル曲はR&Bチャートでもヒットし、彼女の代表曲となりました。Ettaの歌声は、派手さはないものの温かく自然体で、情感豊かなフレージングが魅力です。
バックを支える演奏も素晴らしく、ピアノのRichard Wyands、フルート/テナーサックスのFrank Wess、ドラムのRoy Haynesらが、歌に寄り添うように繊細な演奏を聴かせます。録音はRudy Van Gelderによって行われ(RVG刻印あり)、クリアで柔らかなサウンドも魅力の一つ。アルバム全体に流れるロマンティシズムが、聴く者の心に深く染み入ります。
Released in 1975, Expensive Shit is a historic masterpiece by Afrobeat pioneer Fela Kuti, blending sharp political critique with deeply rhythmic musical exploration.
The A-side title track, “Expensive Shit,” is a biting response to Fela’s real-life arrest by the Nigerian police under false drug charges. With raw emotion and relentless groove, the track channels his outrage into a fierce, hypnotic Afrobeat storm.
In contrast, the B-side “Water No Get Enemy” highlights Fela’s spiritual and more introspective side.
This soulful, fluid composition is not only a fan favorite but also gained renewed recognition as the sample source for INI’s “Grown Man Sport,” produced by Pete Rock — a beloved classic in the hip-hop world.
Together, these two tracks showcase the dual essence of Fela’s artistry: fearless resistance and universal humanism, all driven by unstoppable rhythm.
1975年発表の『Expensive Shit』は、アフロビートの創始者フェラ・クティが放つ、政治的怒りと音楽的探求が融合した歴史的傑作。
A面のタイトル曲「Expensive Shit」は、ナイジェリア警察に大麻所持で逮捕された際のフェラ自身の体験を皮肉ったもの。剥き出しの怒りとグルーヴが融合した一曲。
B面の「Water No Get Enemy」は一転して、フェラのスピリチュアルで穏やかな側面が際立つ珠玉のナンバー。Pete Rockが手がけたINIの"Grown Man Sport"でもサンプリングされており、誰もが一度は耳にしたことがあるはず。
Released in 1960 on Riverside Records, Work Song stands as Nat Adderley's signature album and a cornerstone of the soul jazz movement. The title track—an earthy, blues-rooted anthem—has become a jazz standard, celebrated for its infectious groove and emotional depth.
With a dream lineup including Wes Montgomery on guitar and Bobby Timmons on piano, this record blends gritty Southern blues with urban sophistication. Nat's cornet sings with clarity and joy. This is jazz that works—soulful, swinging, and deeply human.
「Work Song」 は、Nat Adderleyの代表作であり、Soul Jazzの名盤として語り継がれる1960年の名演。タイトル曲「Work Song」は、アメリカ南部の労働歌をジャズに昇華させた、ブルージーかつパワフルな楽曲として、多くのジャズメンにカバーされてきた。誰もが一度は聞いたことがある、印象的なフレーズが特徴。
ギターにWes Montgomery、ピアノにBobby Timmonsを迎えた豪華な布陣で、ハードバップ〜ソウルジャズの熱気とスウィング感を兼ね備えた珠玉の1枚。Natのコルネットは軽やかで明るく、全体を通して、ブルースの根底にある労働者の魂と、洗練されたアーバン・グルーヴが見事に融合している。
Released in 1958, Little Girl Blue is the debut album that introduced the world to the one and only Nina Simone. Her classical piano background meets jazz, blues, and gospel in a way that feels both effortless and profound. Tracks like “I Loves You, Porgy” showcase her emotional depth, while “My Baby Just Cares for Me” brings a playful charm that would later become iconic. A timeless album that captures the essence of an artist who was always more than a genre.
1958年にリリースされたNina Simoneのデビュー作『Little Girl Blue』。クラシックピアノの確かな技術に、ブルース、ゴスペル、ジャズの感情が溶け合った、まさに“彼女だけの音楽”がここにあります。「I Loves You, Porgy」では切なさを、「My Baby Just Cares for Me」では軽やかな愛らしさを表現し、聴くたびに新しい表情を見せてくれる。時代を越えて色あせない、Nina Simoneの原点にして名盤。